Kozak Bogdan
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Filmy i seriale
(1)
Proza
(1)
Rejestracje audio i wideo
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Zgierz - Wypożyczalnia
(1)
Kutno - Wypożyczalnia
(1)
Łęczyca - Wypożyczalnia
(1)
Autor
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(239)
Suchodolski Bogdan (1903-1992)
(236)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(225)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(207)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(193)
Kozak Bogdan
(-)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(187)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(163)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(160)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(159)
Okoń Wincenty (1914-2011)
(145)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(136)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(124)
Faliszewska Jolanta
(104)
Shakespeare William (1564-1616)
(101)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(94)
Lem Stanisław (1921-2006)
(93)
Cyrański Czesław
(88)
Zabdyr Łukasz (1975- )
(83)
Bratny Roman (1921-2017)
(82)
Danielewicz-Malinowska Aldona
(82)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(80)
Dąbrowska Maria
(79)
Wańkowicz Melchior (1892-1974)
(79)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(77)
Radzicki Józef
(76)
Wojnowski Jan
(75)
Kotarbiński Tadeusz (1886-1981)
(74)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(74)
Krawczuk Aleksander
(73)
Kochanowski Jan (1530-1584)
(72)
Hinz Magdalena
(71)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(71)
Doroszewski Witold
(70)
Prus Bolesław
(69)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(69)
Gombrowicz Witold (1904-1969)
(68)
Kupisiewicz Czesław (1924-2015)
(68)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(67)
Tazbir Janusz (1927-2016)
(67)
Kolberg Oskar
(66)
Kruszewski Krzysztof (1939-2015)
(66)
Prus Bolesław (1847-1912)
(66)
Szulc Marian
(66)
Korczak Janusz (1878?-1942)
(65)
Wyspiański Stanisław
(63)
Kieniewicz Stefan
(62)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(62)
Skura Małgorzata
(61)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(61)
Tanajewska Alicja
(60)
Drzycimska Bożena
(59)
Lisicki Michał (1969- )
(59)
Tatarkiewicz Władysław
(59)
Witkiewicz Stanisław Ignacy (1885-1939)
(59)
Bartelski Lesław M. (1920-2006)
(58)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(58)
Czubiński Antoni
(57)
Dobraczyński Jan
(56)
Orzeszkowa Eliza
(56)
Parandowski Jan
(56)
Szkutnik Leon Leszek
(56)
Wojnar Irena (1924-2021)
(56)
Błoński Jan (1931-2009)
(55)
Jarzębski Jerzy (1947- )
(55)
Jałowiec Magdalena
(55)
Kozielecki Józef (1936-2017)
(55)
Krysicki Włodzimierz
(55)
Matuszewski Ryszard (1914-2010)
(55)
Rudniański Jarosław (1921-2008)
(55)
Naprawa Renata
(54)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(53)
Potapowicz Anna
(53)
Putrament Jerzy
(53)
Warneńska Monika (1922-2010)
(53)
Janion Maria (1926-2020)
(52)
Polańczyk Danuta
(52)
Szczepański Jan
(52)
Kurdybacha Łukasz (1907-1972)
(51)
Nadarzyńska Beata
(51)
Szewczuk Włodzimierz
(51)
Tuwim Julian
(51)
Jasienica Paweł
(50)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(50)
Janowski Andrzej (1935-2020)
(49)
Kamiński Rafał (1979- )
(49)
Podbielkowski Zbigniew (1921-2012)
(49)
Starnawski Jerzy (1922-2012)
(49)
Zaborowski Zbigniew (1926-2006)
(49)
Hertz Paweł
(48)
Kozakiewicz Mikołaj
(48)
Nałkowska Zofia
(48)
Eustachiewicz Lesław
(47)
Głowiński Michał
(47)
Klemensiewicz Zenon
(47)
Kopaliński Władysław (1907-2007)
(47)
Muszyński Heliodor
(47)
Nagajowa Maria
(47)
Shakespeare William
(47)
Wyka Kazimierz
(47)
Żukrowski Wojciech
(47)
Rok wydania
2000 - 2009
(4)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Przynależność kulturowa
Film polski
(1)
Literatura polska
(1)
Temat
Matura
(3)
Język polski
(2)
Andrzejewski, Jerzy (1909-1983)
(1)
Lektura szkolna
(1)
Nowa matura
(1)
Temat: dzieło
Popiół i diament
(1)
Gatunek
Adaptacja filmowa
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Film fabularny
(1)
Film polski
(1)
Film psychologiczny
(1)
Literatura polska
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
DVD
W koszyku
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Omówienie Lektury Szkolnej + Film ; 11)
Rok produkcji 1958.
Czas projekcji ok. 97 min
Dokument towarzyszący: Popiół i diament [omówienie lektury szkolnej + film] / [tekst Anna Willman, Bogdan Kozak ; oprac. Bogdan Rudnicki]. Warszawa : Mediaprofit, cop. 2006. 63, [1] s. : il. ; 20 cm. Filmogr. A. Wajdy s. 61
Język filmu polski. W dodatkach dostęp do wybranych scen
"Lektury szkolne" to wyjątkowy przewodnik po lekturach i znakomita pomoc dydaktyczna dla nauczycieli. Każdy tom zawiera omówienie dzieła literackiego oraz jego adaptację filmową. Cykl składa się z 25 tomów. T. 11, Popiół i diament. Ostatni dzień wojny. Poranek pierwszego dnia pokoju. Pokazać tej szczególnej nocy losy młodego człowieka uwikłanego w okupacyjną przeszłość, zmęczonego bohaterstwem, przeczuwającego inne, lepsze życie. Cóż to za piękny temat do filmu. Tej szczególnej nocy spotyka się przeszłość z przyszłością - i zasiada do jednego stołu. Przy akompaniamencie tang i fokstrotów bohater filmu, Maciek Chełmicki, szuka odpowiedzi, jak żyć dalej - jak zrzucić dławiący bagaż przeszłości, rozwiązuje odwieczny dylemat żołnierza. Słuchać czy myśleć. A jednak Maciek zabije. Powieść Jerzego Andrzejewskiego "Popiół i diament" była jednym z najbardziej przez komunistyczne władze popieranym polskim utworem literackim. Obowiązkowa lektura szkolna, ponad 20 wydań w czasach PRL-u - te fakty mówią same za siebie. Uznawano ją wówczas w Polsce (choć nie wszyscy) niemal za arcydzieło, za jedną z najważniejszych rodzimych powieści XX wieku. Nieco skromniej, lecz również z należytym pietyzmem, traktowano ekranizację Wajdy. Jedynie w drugim obiegu można było publikować opinie, odbiegające od urzędowego stereotypu. Andrzej Werner pisał: "W powieści, ale zwłaszcza w filmie (dzięki kondensacji niezwykle ekspresywnej formy), dokonano zabiegu, który można by nazwać stworzeniem fałszywego klimatu tragicznego. Dzieje się tak przez sugestię świadomości bohaterów, którym kazano działać w społecznej i moralnej próżni"("Polskie, arcypolskie"). Po przełomie politycznym w 1989 roku pojawiły się głosy oficjalnie krytykujące powieść Andrzejewskiego, a pośrednio również jej ekranową wersję. Nagle "jedna z najważniejszych polskich książek ostatniego półwiecza" okazała się "tendencyjna" (choć nie pozbawiona walorów literackich), "zapowiadająca socrealizm", "pełna fałszywych tonów", pochwalna wobec "nowego porządku przyniesionego na sowieckich bagnetach". O ekranizacji "Popiołu i diamentu" (1958) pisano łaskawiej, ale i tu głosy były podzielone. Zarzucano Wajdzie, że pokazał nieprawdziwy obraz tuż powojennej Polski, z drugiej jednak strony podkreślano, że to młody akowiec Maciek Chełmicki, a nie pepeerowiec Szczuka, stał się prawdziwym bohaterem filmu i reprezentantem prawdziwych wartości. Owo subtelne przesunięcie akcentów dostrzeżono zresztą również pod koniec lat pięćdziesiątych, ale wówczas uchodziło ono raczej za niemiły zgrzyt, a nawet przekłamanie, kładące się cieniem na "słusznej" wymowie filmu. Większość zarzutów pod adresem kinowej wersji "Popiołu i diamentu" dotyczyła jednak głównie interpretacji wydarzeń historycznych i sytuacji politycznej "zaraz po wojnie" (taki tytuł miała pierwotnie nosić powieść Andrzejewskiego). Nawet najsurowsi krytycy (tak "z lewa", jak i "z prawa") nie odważyli się podważać artystycznych walorów dzieła Wajdy. Zgodnie wskazywali na mistrzowskie operowanie zwięzłą metaforą (zamiast epickiej rozwlekłości) i ostrymi kontrastami (niektórzy wywodzili poetykę filmu z ekspresjonizmu) oraz znakomite aktorstwo, zwłaszcza Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobieli, których wielka kariera zaczęła się właśnie od tego filmu. Szczególnie kreacja Cybulskiego zwróciła uwagę krytyki i na długo zapadła w pamięć widzom. Jego Maciek Chełmicki zachowaniem bardziej przypominał bohaterów Jamesa Deana niż akowskiego konspiratora (Zygmunt Kałużyński). Mentalność, którą reprezentował, bliższa była młodym ludziom anno 1958 niż ich rówieśnikom z połowy lat czterdziestych. Może właśnie dlatego tak zafascynowała współczesnych widzów. Może właśnie także dlatego legenda Cybulskiego jest żywa do dziś. 8 maja 1945 roku. Młody akowiec, Maciek Chełmicki, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR. Zbieg okoliczności powoduje, że zabija kogoś innego. Spotykając się twarzą w twarz ze swoją ofiarą doznaje szoku. Staje przed koniecznością powtórzenia zamachu. Poznaje Krystynę, dziewczynę pracującą jako barmanka w restauracji hotelu "Monopol". Uczucie do niej uświadamia mu jeszcze bardziej bezsens zabijania w chwili zakończenia wojny. Wierność złożonej przysiędze, a tym samym obowiązek podporządkowania się rozkazowi, przeważa szalę. Czyni odpowiednie przygotowania, w czasie których, w czasie których zjawia się w jego pokoju hotelowym Krystyna. Maciek korzysta z okazji, kiedy sekretarza KW, Szczukę, wywołują z urządzonego z okazji zwycięstwa bankietu do Urzędu Bezpieczeństwa. Zabija Szczukę, sam zaś ginie zastrzelony przypadkowo przez patrol polskich żołnierzy, ponieważ nie posłuchał wezwania do zatrzymania się
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Zgierz - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 45473 (1 egz.)
Zgierz - Czytelnia
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Kutno - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40974 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
("Znak" dla Szkoły)
2005 Matura/49
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Łęczyca - Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40646 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej